در این مقاله نگاهی خواهیم داشت بر یک دبستان دخترانه موفق و سعی خواهیم کرد توضیح دهیم یک دبستان دخترانه موفق چه معیارهای باید داشته باشد؟ نقش مدیریت در موفقیت یک دبستان چیست؟ ما مورد ” دبستان دخترانه غیردولتی رسا” در منطقه ۸ که در شرق تهران واقع است را انتخاب کرده ایم. چگونه این دبستان به عنوان بهترین دبستان دخترانه منطقه ۸ شناخته شد؟ مدیر این دبستان چه نگرش و بینشی داشت که توانست دبستان خود را به جایگاه بهترین دبستان دخترانه شرق تهران برساند؟ دبستان دخترانه غیردولتی رسا به چه نتایج و دستآوردهای رسیده است که بهترین دبستان دخترانه غیردولتی شرق تهران شناخته می شود؟
دبستان دخترانه غیردولتی رسا در سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرد. موسس دبستان، سرکار خانم یارپرور، بعد از حدود ۳۰ سال فعالیت در رده های معاونت، مدیریت، مشاوره تاسیس و تجهیز مدارس تمامی تجربیات، علم و آرزوی خود را جمع کرده و به شکل دبستان رسا به آن هویت و تجسم بخشید.
دبستان دخترانه رسا پیش از آنکه متولد شود برای خود نام، نقشه راه، هدف و برنامه داشت. خانم یارپرور با شناخت کامل از مسائل و مشکلات آموزش و پرورش، بافت اجتماعی و اقتصادی منطقه ۸، نیازها، کمبودها و استعدادهای منطقه و ساکنین آن برای تاسیس دبستان دخترانه رسا اقدام کردند. به همین دلیل، دبستان رسا از اولین سالهای فعالیت خود در هیات یک دبستان با معیارهای جهانی کار خود را شروع کرد. دبستان دخترانه غیردولتی رسا از اولین دبستانهای ایران است که موفق به اخذ ایزوهای کیفیت از کشور کانادا شده است. داشتن گواهی ایزو، نشان از بومی سازی یک استاندارد جهانی دارد.
سیستم آموزش در دبستان رسا بر ۲ ستون روش شناختی و مونته سوری واقع شده است. روش شناختی در آموزش و پرورش به روشی گفته می شود که بریادگیری با استفاده از استنتاج درونی منطبق باشد. در روش تدریس سنتی، دروس به شکل آماده از اختیار دانش آموز قرار داده می شود، دانش آموز با تقلید و تکراربه نتایج مورد نظر می رسد. ولی در روش شناختی دانش آموز را در معرض آزمایشها و مثالهای مختلف قرار می دهند و دانش آموز با استفاده از دانش پیشین خود و در هم آمیختن این دانش پیشین با مثالهای جدید به نتیجه گیری های می رسد که اگر غلط باشد با مشاهده های جدید و استنتاج های مداوم آموخته ها تصحیح می شوند. در روش شناختی این مسیر آموزش و یادگیری است که اهمیت دارد، نه نتیجه.
تلفیق روش آموزش شناختی با روش مونته سوری نیاز به بستری دارد که بر اساس بازی کردن بنا شده است. “بازی” برای دانش آموز و کودکان بین سنین ۶ تا ۱۲ سال یعنی “شادی”. به همین دلیل است که “خلق شادی” در دبستان رسا نه یک امر تجملی و گه گاهی بلکه یک روش تدریس است که تمامی فعالیت های دبستان بر اساس آن پایه ریزی شده است. کودک باید در یک محیط شاد از طریق بازی بتواند دانش پیشین خود را با علم جدید ترکیب کند تا به توانایی نهادینه کردن تجزیه و تحلیل دانسته های خود دست یافته و به نتیجه برسد.
روش مونته سوری، روش تدریسی است که افرادی مانند: جف بزوس (مالک آمازون)، مارک زاکربرگ (مالک فیسبوک)، ایلان ماسک، شاهزاده ویلیام و هری، جورک کلونی، و ده ها تن از بزرگان جهان ما در این روش آموزش دیده اند.
دبستان رسا دبستانی پژوهش محور، مشوق خلاقیت بر اساس بازی و شادی است. کلیدی ترین وجه آموزش در دبستان رسا در این شعار تجسم یافته است : “دبستان رسا اندیشیدن را آموزش می دهد نه اندیشه ها را“.
دبستان رسا دست به یک ابتکار بزرگ زده و والدین را در تمامی احوال مدرسه و دانش آموز مشارکت فعال داد. این مشارکت از دو طریق اعمال می شود: انجمن اولیاء و مربیان و استفاده از دو نرم افزار “کارسنج” و “کلاسه” که تمامی روند پیشرفت، مشکلات و مسائل دانش آموز را به طور روزانه و لحظه ای در معرض دید والدین قرار می دهد.
اجرای طرح کیف در مدرسه برای دانش آموزانی که والدین شاغل دارند یا والدین تمایلی به درگیر شدن با تکالیف شب فرزند خود ندارند آسایش و آرامش خاطر والدین و دانش آموزان را فراهم کرده است.
مدرسه تماما هوشمند است، کلاسهای درس از تمامی تجهیزات هوشمند مانند: تابلوهای هوشمند، سیستم اطلاعرسانی، تجهیزات صوتی – تصویری، پروژکتور و غیره بهره مند هستند. ولی این تنها قسمت سخت افزاری آموزشها است. دبستان رسا با استفاده از نرم افزار ادوبی کانکت (Adobe Connect) گامی بزرگ در آشنا کردن دانش آموزان با یکی از مجهزترین نرم افزارهای تدریس آنلاین در استانداردهای جهانی برداشت. این نرم افزار که به دلیل سهولت و کارآیی بالا قابلیت استفاده در کنفرانس های آنلاین سازمان ملل متحد را نیز دارد بعنوان محبوبترین نرم افزار ارتباطی در سطح جهان شناخته می شود. معلمان وظیفه تولید محتوا به روز را برعهده دارند و هر کلاس با توجه به نیازهای دانش آموزان همان کلاس تولید محتوای جداگانه ای دارد.
خانم یارپرور بعد از ۳۰ سال درگیری مستقیم با دانش آموزان، والدین، معلمان و تمامی مسائل آموزش و پرورش از این حقیقت آگاه بودند که باید محیطی فراهم کرد تا دانش آموزان بتوانند رشد جسمی و روانی خود را متعادل طی کنند. به همین دلیل دانش آموزان از ابتدای ورود به مدرسه زیر نظر مراقبان بهداشت هستند و تمامی مسائل بهداشت جسمی مانند: بهداشت دهان و دندان، پیگیری وضعیت سلامت تغذیه در خانه، بهداشت بلوغ دختران در کنار بهداشت روانی که زیر نظر پزشک روانشناس که دو روز در هفته در مدرسه حاضر است تا با دانش آموزان و والدین گفتگو کند و پرونده های روانی را تهیه و تکمیل کند قرار دارند.
دانش آموزان هفته ای یک روز در مجهزترین باشگاه خصوصی نزدیک به مدرسه می گذرانند و زیر نظر مربیان متخصص ورزش استعداد یابی می شوند.
با تدبیر و دور اندیشی خانم یارپرور، دانش آموزان پایه ۵ و ۶ بطور جدی برای آزمون های مدارس برتر تیزهوشان آماده می شوند. علاوه بر آزمونهای داخلی که توسط معلمان طراحی و برگزار می شود، هر ماه تمامی دانش آموزان پایه ۶ آزمونهای مبتکران را دریافت کرده و در این آزمون شرکت می کنند و وضعیت تحصیلی آنها بر اساس این آزمون ها رصد می شود.
خانم یارپرور، مدیر و موسس دبستان رسا، به خوبی از این واقعیت آگاه است که آموزش صرف مواد درسی هرگز نیازهای دانش آموزانی را که در یک جامعه متلاطم و متغییر زندگی می کنند برآورده نخواهد کرد. آموزش صرف خواندن، نوشتن (سوادآموزی)، ریاضی، علوم و غیره شاید بتواند موجب قبولی در یک دبیرستان پر آوازه شود ولی هرگز راه و رسم زیستن در جامعه را به دانش آموز یاد نخواهد داد. به همین دلیل ۲ برنامه برای درگیر کردن دانش آموزان با نیازهای خارج از چهارچوب سواد آموزی و آموزش مهارت های اجتماعی برای دانش آموزان در نظر گرفته شد. کلاس های فوق برنامه و مناسبت های فرهنگی، مذهبی، ملی، ورزشی و غیره.
کلاسهای فوق برنامه با هدف آشنا کردن دانش آموزان با مشاغل و حرفه ها و همچنین آموزش غیرمستقیم مهارت های نرم مانند: فنون مذاکره و سخنوری، سواد عاطفی، سواد مالی، تجزیه و تحلیل مسائل، کار گروهی، فرهنگ نقد پذیری، مدیریت زمان، آموزش برنامه ریزی و غیره برگزار می شود.
در کنار مدرسه، دانش آموزان با حضور در آموزشگاه موسیقی رسا، که بطور تخصصی به آموزش موسیقی می پردازد، استعدادیابی می شوند و ساز مورد علاقه خود را انتخاب می کنند.
دانش آموزان علاقمند زیر نظر مربیان آموزش شطرنج دیده و در این باره حرفهای زیادی برای گفتند دارند و هر ساله در مسابقات شطرنج آموزش و پرورش شرکت می کنند.
برگزاری کلاس خلاقیت یکی از مهمترین بخش های آموزش فوق برنامه است. کلاسی که به دانش آموزان یاد می دهد چگونه بطور متفاوتی به اطراف خود نگاه کنند و از درون زوائد آنچه را که مهم است بیابند.
مناسبتها و رویدادها بخش مهمی از آموزش های غیررسمی را در بر می گیرند. در جدول برنامه ها که در ابتدای سال به والدین و دانش آموزان داده می شود تمامی مناسبتهای که برای آن مراسم و بزرگداشت برگزار می شود ذکر شده است. هدف از این جدول ارتباط دادن دانش آموز با جهان خارج از مدرسه است. مناسبتهای که طیف وسیعی از زندگی خارج از مدرسه از روز محیط زیست و جشن آب گرفته تا شب یلدا، نوروز، عاشورا و تاسوعا و دهها مناسبت ملی، مذهبی، محیط زیستی را در بر می گیرد.
دبستان دخترانه رسا تحت مدیریت سرکار خانم یارپرور در تمامی زمینه ها به اهداف خود رسیده است. دبستان رسا مدرسه ای است هماهنگ با اجتماع منطقه ۸٫ از نظر اقتصادی، فرهنگی، رفاهی و آموزشی کاملا مناسب و بومی سازی شده است.
از نظر کیفی رضایت مندی والدین و شادی دانش آموزان در بالاترین حد قرار دارد. در نهایت فهرست طولانی موفقیت های تحصیلی، آموزشی، ورزشی، حضور در رقابتها، جشنواره ها، مسابقات این مدرسه را یک دبستان برونگرا معرفی می کند که شایستگی حسن شهرت خود بعنوان ” بهترین دبستان دخترانه منطقه ۸ تهران” را به راستی دارد.