اهداف مدرسه رسا

اهداف و چشم اندازهای آموزشی دبستان دخترانه غیردولتی رسا

در این مقاله مروری خواهیم داشت بر ماموریت و چشم اندازهای آموزشی دبستان دخترانه غیردولتی رسا به عنوان بهترین دبستان دخترانه منطقه ۸

متن مقاله :

مقدمه: در این مقاله مروری خواهیم داشت بر ماموریت و چشم اندازهای آموزشی دبستان دخترانه غیردولتی رسا به عنوان بهترین دبستان دخترانه منطقه ۸. اهداف دبستان رسا در تهرانپارس در قالب ماموریت و چشم اندازهای آموزشی ثبت شده و مانند نقشه راهی برای مدیریت و کارکنان مدرسه ابتدایی دخترانه رسا تبیین شده است که با این سند چشم انداز آموزشی برنامه های خود را تنظیم و تدوین کنند. پیروی از این سند چشم انداز آموزشی است که موجب حسن شهرت بهترین دبستان دخترانه تهرانپارس برای دبستان رسا شده است. با هم نگاهی به سند چشم انداز آموزشی دبستان دخترانه غیر دولتی رسا که خود را در زمره بهترین دبستان شرق تهران قرارداده است، خواهیم داشت.

پیش دبستان و دبستان دخترانه غیردولتی رسا، که در زمره بهترین دبستان دخترانه منطقه ۸ است، از سال ۱۳۹۰ کار خود را شروع کرد. مدیریت این دبستان، سرکار خانم زهرا یارپرور، بعد از ۳۰ سال تجربه اندوزی در تمامی مشاغل آموزش و پرورش تصمیم گرفتند که دبستان خود را تاسیس کنند. خانم یارپرور، به یاری گنجینه ای از تجربیات موفق شدند که پیش دبستان و دبستان دخترانه غیردولتی رسا را در منطقه ۸ به نشانی: بزرگراه رسالت، نرسیده به چهارراه تیرانداز، نبش خیابان کیخسروی، پلاک ۶۰ راه اندازی کنند. این دبستان با شماره تلفن های: ۷۷۷۴۵۲۱۵- ۷۷۷۴۵۰۲۸ و ۰۹۱۰۲۰۹۵۳۳۱ در دسترس است.

مدرسه ابتدایی دخترانه رسا امروز بعنوان خوشنامترین دبستان دخترانه غیردولتی منطقه ۸ شناخته می شود. یکی از دلایل برتری این دبستان داشتن سند چشم انداز آموزشی و همچنین منشور دانش آموزان، معلمان و والدین آن است که نقشه راه تمام فعالیتها را در طول سال مشخص کرده است. سند چشم انداز و منشورهای این دبستان اهداف هر درس را جزء به جز مشخص کرده و در پایان ماموریت و شرح وظایف هر گروه از کارکنان، دانش آموزان و والدین را به روشنی شرح داده است. با هم مروری داشته باشیم بر سند چشم انداز دبستان دخترانه غیردولتی رسا.

“سند چشم انداز” چیست؟

اغلب ما به کرات عبارت “سند چشم انداز”، مخصوصاً در اخبار، را شنیده ایم. در تصور بیشتر ما منظور از “چشم انداز” چیزی معادل و مترادف “هدف” است. این برداشت تا حدی صحیح است ولی جامع و کامل نیست. اگر بخواهیم تعریفی کوتاه و در عین حال جامع و کامل و در فهم همه مردم غیر متخصص از عبارت “سند چشم انداز” ارائه دهیم، چنین تعریفی از آن به دست می آید: “سند چشم انداز vision document)) متنی مکتوب است که در آن اهداف موسسه یا سازمان و مشکلات قابل پیش بینی که در آینده با آن روبرو می شود را در یک زمان بندی مشخص برای رسیدن به آن اهداف، ذکر می کند.”

ماموریت و چشم اندازهای آموزشی مدارس

در موضوع آموزش و مدرسه، سند چشم انداز آموزشی و ماموریت مدارس اشاره به اهدافی دارد که مدرسه باید با تنظیم زمان بندی مناسب، قابلیت ها و استعدادهای فردی هر دانش آموز را کشف کرده و برای رفع مشکلات دانش آموز راه حل مناسب را پیدا کند تا دانش آموز بتواند در مدت زمان تعیین شده به آن اهداف برسد.

اکنون که مفهوم “سند چشم انداز آموزشی” را دریافتیم با هم “سند چشم انداز و ماموریت” پیش دبستان و دبستان دخترانه رسا را مرور می کنیم و خواهیم دید که سند چشم انداز دبستان رسا یکی از جامعترین سندهای چشم انداز مدارس بوده و دلیلی است بر اینکه چرا دبستان دخترانه رسا بهترین دبستان دخترانه شرق تهران شده است.

سند چشم انداز پیش دبستان و دبستان دخترانه رسا

مدیریت پیش دبستان و دبستان دخترانه غیردولتی رسا با تنظیم سند چشم انداز آموزشی، نقشه راهی را ارائه داده است که به روشنی گویای اهداف و ابزارها، امکانات و قابلیتهای موجود برای دستیابی به این اهداف است. این سند در ۱۰ بخش و ۱۸ صفحه در وب سایت پیش دبستان و دبستان غیردولتی رسا در دسترس همگان قرار دارد.

در اینجا برای آشنای شما بطور خلاصه چکیده ای از این سند ذکر می شود.

۱٫ چشم انداز درس ریاضی در رسا:

با توجه به اهمیت ریاضیات، این درس در اولویت سند چشم انداز آموزشی مدرسه قرار دارد. دانش آموز در طی دوران ابتدای یاد می گیرد که حل مساله را از راه های مختلف حتی به شکل اجرای یک نمایشنامه انجام دهد. اهداف در نظر گرفته شده برای این درس به این شکل است که دانش آموز بعد از پایان دوران ابتدای باید بتواند اعداد را بشناسد، محاسبات عددی را در زندگی روزمره بکار ببرد، بتواند به دانسته های خود نظم بدهد تا به نتیجه برسد، بتواند در زندگی روزمره از محاسبات ذهنی و حدس زدن استفاده کند، بتواند ریاضی را تا اندازه مورد نیاز برای درسهای دیگر مانند علوم اجتماعی، علوم و غیره استفاده کند، اعداد را بخواند و بنویسد، ۴ عمل اصلی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را انجام دهد، جدول ضرب را بلد باشد، خواندن ساعت، گرد کردن، مفهوم “تقریب” در ریاضی، اشکال هندسی، به دست آوردن محیط و مساحت اشکال هندسی، با اعداد کسری/ اعشاری آشنا باشد، مفهوم نسبت و تناسب را بداند، واحدهای اندازه گیری مانند: طول، عرض، ارتفاع، حجم و تبدیل آنها را بداند. در سالهای پایانی دوران ابتدای باید با مباحث “آمار، احتمالات و مختصات” آشنا باشد.

۲٫ چشم انداز درس فارسی در رسا:

دانش آموز در پایان دوران ابتدای باید بتواند: تمامی اشکال الفبا را تشخیص داده، بخواند و بنویسد، زبان فارسی معیار را از زبان فارسی غیر رسمی تشخیص دهد، نمادها و معنی آنها را در زبان فارسی تشخیص دهد، زبان فارسی را در اشکال مختلف گفتاری، شنیداری، تصویری درک کند و تشخیص دهد، بر مهارت های چهارگانه زبان فارسی مسلط باشد (خواندن، شنیدن، نوشتن، سخن گفتن)، بطور مختصر با جلوه های هنری زبان فارسی مانند: شعر، نثر، ضرب المثل، اصطلاح و غیره آشنا باشد، بتواند مسائل اعتقادی، اجتماعی، هنری، علمی و غیره را از طریق زبان فارسی درک کند و به کار برد. در زمینه خوشنویسی بتواند سبک های مختلف خوشنویسی مانند: خط تحریری، نستعلیق و نسخ را تشخیص دهد. بتواند به روانی خط تحریری را بنویسد.

۳٫ چشم انداز درس علوم در رسا:

اهداف درس علوم به این شکل است که دانش آموزان باید بتوانند مراحل یک فرآیند علمی مرحله به مرحله را درک کنند: این مراحل عبارتند از: مشاهده، فرضیه سازی، پیش بینی (بر اساس شواهد)، طراحی و تحقیق آزمایش، شناخت ابزارهای مورد نیاز، محاسبه و اندازه گیری، برقراری ارتباط علمی (گفتگوی علمی، نگارش علمی و غیره)، نتیجه گیری، جمع آوری اطلاعات برای موضوع علمی بعدی.

۴٫ چشم انداز درس علوم اجتماعی در رسا:

دبستان رسا به دو شکل علوم اجتماعی را به دانش آموز درس می دهد: اول از طریق منشور دانش آموز که به او یاد می دهد مدرسه نمونه ی یک اجتماع نظامند و قانونمند است که برای برقرار بودن نظم آن باید قانون را رعایت کرد. دوم از طریق دروس رسمی که کودک را با مفاهیم علوم اجتماعی مانند: جامعه، قانون، التزام و مفاهیم ساده علوم اجتماعی آشنا می کند.

۵٫ چشم انداز درس قران و تعلیمات دینی:

دبستان رسا خود را ملزم می داند که از دو جهت درس قران و تعلیمات دینی را مدیریت کند: اول: ایجاد علاقه و عشق نسبت به قران و تعالیم دینی و دوم جزییاتی که در متون درسی ذکر شده است مانند: توضیح وجود خداوند (توحید) ، آشنا کردن دانش آموز با پیامبران و امامان (نبوت و امامت)، معرفی رفتارهای پسندیده دینی، معرفی الگوهای دینی در حد درک دانش آموز، آموزش آداب و معاشرت مبتنی بر فرهنگ دینی در عمل، معرفی اعیاد- مناسبت ها و آیین ها در حد سن دانش آموز، آشنا کردن دانش آموز با قران از نظر ظواهر (خواندن) و آموزه های آن در حد فهم دانش آموزان، تبیین و توضیح مفهوم معاد و آخرت و جهان پس از مرگ.

۶٫ چشم انداز آموزش کامپیوتر در رسا:

آموزش کامپیوتر از اهمیت ویژه ای برخوردار است در تمام پایه های تحصیلی این آموزش اعمال می شود. هفته ای یک جلسه اختصاص به آموزش کامپیوتر دارد. در کلاس های پایین تاکید بر ابزار شناسی کامپیوتر مانند: شناخت و کاربرد ماوس، صفحه کلید، روشن و خاموش کردن کامپیوتر است و در مقاطع بالاتر آموزش های نرم افزاری مانند: ICDL، photoshop و آشنای با نرم افزارهای سه بعدی را فرا می گیرند.

۷٫ چشم انداز آموزش امور هنری در رسا:

پیش دبستان و دبستان دخترانه غیردولتی رسا هنر را در ۴ رشته به دانش آموزان آموزش می دهد: موسیقی، نمایش، باله و هنرهای تجسمی (نقاشی، خوشنویسی، معرق، و غیره).

دانش آموزان متناسب به سن و مقطع تحصیلی خود با رشته های فوق آشنا شده و در مقاطع بالا به درجه ای می رسند که می توانند در جشنواره ها شرکت کنند. در واقع تعداد زیادی از افتخارات دانش آموزان مربوط به رشته های فوق می باشد.

همانطور که ملاحظه می فرمایید سرکار خانم زهرا یارپرور، موسس و مدیریت دبستان دخترانه غیردولتی رسا، برای هر موضوع و هر درس اهداف مشخص داشته و برای رسیدن به آن برنامه دارند. نتیجه این برنامه ریزی در فهرست بلند افتخارات، ایزوهای کسب شده توسط دبستان رسا، درصد بالای قبولی دانش آموزان و نظرات والدین درباره این دبستان خود را نشان می دهد.

شما می توانید دبستان دخترانه غیردولتی رسا و بقیه دبستان های دخترانه منطقه ۸ را مقایسه کرده تا صحت عنوان “بهترین دبستان دخترانه شرق تهران” را دریابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مدرسه رسا